Home  //  Onderwerpen Whiplash klachtenpatroon  //  Whiplash en wat te doen bij eerste opvang

Whiplash en wat te doen bij eerste opvang

Wat te doen bij eerste opvang na een whiplash

 

Eerste acties:

Een ongeval is ingrijpend. Auto-ongeval, thuis-ongeval, bedrijfsongeval of sportongeval. Bij veel ernstige ongevallen is direct een arts in beeld. Bij fracturen is er een arts in beeld. Het kan ook zijn dat er bij het ongeval geen arts komt. Als u een ongeval meemaakt en u ervaart klachten is het van belang dat u zo spoedig mogelijk een arts raadpleegt. Van belang is het dat de arts uw klachten in beeld brengt. Alle andere klachten bij wel/geen fractuur zoals bewegingsbeperkingen, spierpijn, oogreflexen, mogelijke hersenschudding, stabiliteit. Eenvoudig onderzoek brengt status van hoofd/nek/halsgebied, schouders, armen en benen in kaart. Belangrijk bent u, als informatiebron, te melden wat u ervaart. Een goede anamnese kan veel ellende voorkomen.

 

De eerste periode(tot zo’n zes weken)
In deze eerste periode nadat u een whiplash is overkomen en klachten ervaart is het belangrijk dat u uw grenzen bewaakt. Opbouw van belastbaarheid, volgens het principe:

 
Wissel steeds Rust-inspanning-rust-ontspanning-rust af en weten dat ontspanning geen rust is.
Of wel: u ervaart concentratiestoornissen en zo nu en dan hoofdpijn. Dan is TV kijken misschien voor u ontspanning, maar geeft geen rust, want u ontvangt bij deze activiteit teveel prikkels.
Of: U heeft niet alleen pijn in hoofd en nek, maar ook uitstralingspijn in arm en/of been. Na een activiteit van inspanning of ontspanning ervaart u toename van pijn. Dan moet de activiteit naar een lager nivo en weer opbouwen. 

Of: U bent behoorlijk duizelig bj bewegen. Beweeg en draai vanuit uw heupen en draai dan eerste tijd zo min mogelijk met de nek zelf.

Een halskraag heeft geen genezende werking en moet zo min mogelijk gedragen worden. Wellicht kan het u verlichten in de eerste paar dagen. Een halskraag kan andere spierfuncties in halswervel gebied doen verslappen.

Pijnstilling/spierverslappers altijd in overleg met uw huisarts. Speel zelf geen huisarts! Des te minder pijn u heeft, des te meer beweging, des groter kans op sneller herstel, maar zeker in begin periode binnen uw grenzen.

Actief blijven is belangrijk
Het is belangrijk op een gezonde manier actief te blijven. Wandelen is een optie die bijna altijd kan. Let van meet af aan op goede lichaamshouding. Hierbij kan een ergotherapeut/fysiotherapeut u bij helpen. Niet aan de nek komen. Doe regelmatig lichaamsoefeningen. Blijf met uw activiteiten binnen uw belastbaarheid. Ook bij actief blijven in werk na ervaren van klachten. Neem direct contact op met bedrijfsarts of bespreek met uw leidinggevenden voor aanpassingen in werktempo of tijdelijke hulpmiddelen zoals armleggers bij werk aan computer.
Geen verbetering.
Als uw situatie niet verbetert na twee weken bespreek dit met huisarts en/of bedrijfsarts. Bespreek dan uw klachten en beperkingen en geef deze duidelijk aan. Vraag na zes weken verwijzing naar neuroloog. Bij geen bevindingen door neuroloog verwijzing naar multidisciplinaire behandeling. Dat zijn meerdere disciplines tegelijk. Indien u veel last hebt van vergeetachtigheid, concentratieverlies, etc. is verwijzing naar een neuropsycholoog een optie. Whiplash is/kan  een complexe aandoening zijn en verdient de juiste aandacht en dus u in het bijzonder.
Niet aan de nek komen.


Meld u dan ook bij een ervaren letselschadeadvocaat als die al niet in beeld is. Sluit geen no cure no pay.

Tijd is bij het ontwikkelen van klachten na een whiplash een belangrijke factor. Tussen 0 en 2 jaar geneest ruim 80%. Het principe van opbouw van belastbaarheid blijft dan lang overeind.

Blijf je vrij voelen als een vogel