Whiplash, concentratieverlies, vergeetachtigheid , geheugenstoornis, etc.

Whiplash en toelichting cognitieve klachten(concentratie- en geheugenstoornissen) en tips om er mee om te gaan

Bronnen: boek brein de baas en eigen ervaring in en na Heliomare

Cognitieve klachten Concentratieverlies, vergeetachtigheid, geheugenverlies zijn de drie aspecten welke de whiplashpatiënt het meest van hun stuk brengt. Dat weet ik als geen ander. De twijfel en onbegrip die dat met zich meebrengt is enorm. Onbegrip van de omgeving, maar ook naar jezelf toe. Ik heb zo vaak gehoord na uitleg:”dus ik word niet gek”. Belangrijk is dat deze klacht erkent wordt en inzichtelijk gemaakt. Dat kan met neuro-psychologisch onderzoek. Dit onderzoek kan belastbaarheid inzichtelijk maken. Dit onderzoek kan in centra voor Motoriek en Cognitie en revalidatiecentra.

B.v. www.heliomare.nl te Wijk aan Zee en
www.roessingh.nl  te Enschede
Uiteraard zijn er meerdere, maar hier is men zeer thuis in de whiplash materie. Ik vertel de mensen altijd dat hun harde schijf (de hersenstam) van hun personal computer stoort of soms een vastloper heeft. De signalen vanuit de harde schijf/PC die onze hele doen en laten aan stuurt worden niet meer goed uitgezonden of verwerkt. Verbrokkeling tot gevolg. Dingen wel opnemen, dingen niet opnemen. Noem het zo je wil, maar in praktijk vergeet je dingen, ben je sneller geïrriteerd, sneller moe, kun je geen twee dingen tegelijk meer doen, verlies je snel overzicht, je bent banger geworden, kan moeilijk dingen opnemen, lezen gaat niet of moeizaam en sommige signalen kun je niet verwerken. Met name licht en geluid. Het gevoel de controle over je zelf kwijt te zijn overheerst.

Het gekke is dat je soms uit paniek ADHD reageert. Je gaat de dingen nog sneller proberen te doen om maar controle te proberen te houden of je gaat de dingen telkens overdoen. Wedden dat ik het kan en ik zal het bewijzen ook. Het vegetatieve stelsel gaat dan mee doen. Overmatig transpireren, hartritmestoornissen, wisselende bloeddruk, etc. Je raakt van de leg en emoties zijn ook slecht in de hand te houden. Ja, dat moet tot rust komen en inzichtelijk gemaakt worden. Ik heb al een onderzoek genoemd die daar bij kan helpen. Emoties zijn een logisch gevolg bij cognitieve stoornissen. Een goede spreuk om te onthouden is:
” Emoties zijn als golven, je kunt er op mee deinen of tegenin zwemmen”.

Er tegenin zwemmen kost heel veel kracht en energie. Laat emotie toe en bespreek het. Het niet toe laten en niet bespreken levert frustraties op en elke frustratie is een belemmering. Counseling gesprekken met een psycholoog is een prima instrument hier voor. Pijn kan een belangrijke negatieve factor zijn in samenhang met het cognitieve brein. Veel pijn betekent concentratieverlies. In samenhang met de cognitieve klachten kan men het gevoel hebben zich als een zombie voort te bewegen. De wereld trekt aan je voorbij zonder dat je het gevoel hebt er bij betrokken te zijn. Pijn positief beïnvloeden blijft belangrijk. Dat geld voor zowel lichamelijke pijn als zielenpijn. In de praktijk kun je aan de volgende dingen denken die ik toe pas en anderen in de vorm van tips vertel:

Tip 1: Wij gebruiken thuis een kalender van Margriet. De kalender kent vijf vakjes per dag. Hij hangt op een centraal punt. Wij zijn met vieren. In het vijfde vakje noteren we de gezamenlijke activiteit en verder hebben we ieder een vakje voor individuele activiteiten.

Tip 2: Probeer tijdens de reclame blokken op TV je hersenactiviteit tot rust te brengen. Via neuro feedback kun je dat oefenen. Gebruik eventueel een kookwekker. Een blok duurt minimaal vier a vijf minuten. Ga even in een stille ruimte zitten met je ogen dicht. Denk aan leuke dingen of probeer gedachteloos te zijn. Even zonder prikkels.

Tip 3: ’s Morgens de krant lezen gaat niet. Ga dan koppen snellen. Lees het artikel bij de kop die het meeste interesse bij je oproept. Lees dat artikel en geef daarna je hersens weer rust. Doe een oefening vanuit bio feedback. Even ogen dicht. Ademhaling reguleren en ook pijn dempen, indien opgestaan met pijn. Glaasje water, eigen massage oefeningen. Geen radio aan of andere prikkels die van belang zijn. Probeer ’s middags nog een artikel. Bouw op. Inspanning, ontspanning, rust.

Tip 4: Reis je regelmatig met de trein. Neem een kortingskaart en reis met 40% korting na 09.00uur 1e klasse. Is vaak rustiger. Zoek een stilte coupé op. Het mobiel verkeer is voor een whiplashpatiënt met cognitieve klachten soms een ware terreur. Allerlei geluiden galmen door de treincoupe en allerlei gesprekken idem.

Tip 5: Neem het boek Brein de Baas in huis. Laat het je omgeving lezen. Indien je zelf niet in staat bent te lezen, bestel het op CD en luister met je ogen dicht. Arceer of laat de stukken arceren die op jouw van toepassing zijn. Geeft inzicht bij je zelf en bij de ander. Bovendien staan er bruikbare tips in.

Tip 6: Begin bij veel klachten in overleg met de ARBO dienst of werkgever op arbeidstherapeutische basis. Affiniteit met werk houden is belangrijk. Als het huidige werk niet gaat, probeer dan in overleg op te bouwen. Een leiding gevende functie leent zich nou niet direct om volop aan de slag te gaan, indien men veel klachten heeft waaronder cognitieve. Ook bij het herstarten van arbeid geld inspanning, ontspanning, rust. Misschien is het mogelijk

Tip 7: Uitgaan in theater, open lucht concert, markt, winkelen, bezoek stadion, etc. Bouw op. Ga eerst eens een helft, tot een pauze of een half uur winkelen. Neem je rust. Bij een allergie van licht en geluid. Neem een donkere bril mee of zet die gelijk op. Doe oordopjes in. Kun je aan laten meten bij een audio visueel centrum. Als je last hebt in grote ruimtes met veel prikkel(stadion, theater) mag je gewoon even met je handen voor je ogen(rust in hersenactiviteit proberen te brengen) gaan zitten of met je vingers in je oren.

Tip 8: Op visite gaan of thuis afspreken betekent overleg, maar vooral doen. Maak duidelijk dat u na een half uur in een drukke kamer geen gesprek meer volgt. Probeer overigens niet alles te volgen. Geef aan graag één op één gesprekken te doen. Als iemand heel veel informatie in één keer geeft roep hulp in bij partner of vriend(in). Laat die mee luisteren en later in stukken naar je toe brengen.

Tip 9: Schrijf belangrijke dingen op. Maak een klein interesse dagboek. Dat kan je leren wat je echt belangrijk vind en bekijk de mogelijkheden hoe je dat organiseert.

Tip 10. Er zijn zoveel tips, maar kijk wat bij je past. Doe ook niet alles tegelijk en neem je tijd. Dreun het er zelf bij je in: RUST, INSPANNING, ONTSPANNING, RUST en realiseer dat ontspanning geen rust is.