Home  //  Onderwerpen Whiplash en re-integreren  //  Whiplash en re-integreren in werk, prive en in vrijwilligerswerk

Whiplash en re-integreren in werk, prive en in vrijwilligerswerk

Whiplash en re-integreren in werk, prive en in vrijwilligerswerk

 

Tips zelfmanagement bij chronische klachten en eventuele mogelijkheden bij betaalde baan of vrijwilligerswerk
Tekst: Ton Sijm
Bronnen: Professionals waar ik als ervaringsdeskundige gesprekken mee heb gehad om hoe werk of vrijwilligerswerk aan te vangen en met wie ik nu nog steeds via Whiplash de Baas direct contact heb.

Uiteraard telt ook hier eigen ervaring in vrijwilligerswerk. Tips zelfmanagement bij chronische klachten en eventuele mogelijkheden bij betaald- of vrijwilligerswerk Probeer balans te zoeken tussen inspanning, rust en ontspanning, waarbij men moet bedenken dat ontspanning geen rust is. Alleen werken en rusten om daarna weer te kunnen gaan werken,zorgen voor een verstoord evenwicht in uw levensrollen. Op een gegeven moment veroorzaakt dit verstoord evenwicht disbalans in uw levensrollen en dus oververmoeidheid, toename van klachtenpatroon, etc.

Maak een lijstje van bijvoorbeeld 10 activiteiten die ontspanning geven. Probeer daar afwisseling in te nemen. Betrek ook uw partner/kinderen/vrienden/etc bij activiteiten. U leeft niet alleen. Sporten in de vorm van doen, kijken of bezoeken. Probeer een boek te lezen. Lukt dat niet in één keer, doe het dan verdeeld. Iemand bezoeken of iemand uitnodigen. Sociaal verkeer is heel belangrijk. Spreek met uzelf af om iedere dag minimaal één leuke activiteit te doen, ook op dagen dat u werkt of vrijwilligerswerk doet. Het leefbaar houden om overeind te blijven. Probeer afwisseling aan te brengen in overleg met uw leefgenoten. Het kan handig zijn in een agenda uw weekindeling te gaan plannen en ook op te schrijven hoe het met uw klachten gaat tijdens die week.

 

De Margrietkalender kent verschillende vakjes per dag. Noteer een klacht, inzet en een leuke activiteit. Na afloop kunt u teruglezen of uw klachten na een activiteit stabiel zijn gebleven, zijn vermeerderd of verminderd. Althans als u dit noteert. U ziet ook de leuke dingen die u gedaan heeft. Dit voorkomt doemdenken. N.a.v. bevindingen kunt u uw activiteiten aanpassen. Altijd in overleg met uw levensgezellen. Probeer zoveel mogelijk een vaste structuur in uw leven te krijgen, maar ook vooral zo nu en dan verrassingen. Vooral de eerste maanden na werkhervatting(betaald of vrijwilligerswerk) kunnen extra slopend en pijnlijk zijn. Alles is weer nieuw en heel wat indrukken en de nieuwe levensstijl moet ingewerkt worden. U kunt hiermee rekening houden door in uw agenda meer tijd vrij te houden. Op die manier kunt u tegenslag opvangen, wanneer grenzen worden overschreden. Neem geregeld een korte pauze. De tijd leert u hoeveel.

Doe hoofdmassage bij u zelf tijdens een pauze. Een oefening van yoga of ademhalingsoefening Blijf niet te lang in eenzelfde houding zitten of staan. Gebruik de oefeningen geleerd bij mensendieck, ergotherapie, etc. Veel afwisseling in houding en beweging is goed. Vaak is bij chronisch klachtenpatroon als whiplash de duurbelastbaarheid en dan vooral concentratie en geheugen een probleem. De uitvoering van taken is meestal geen probleem. Wel het doen van dubbeltaken en het volhouden van één taak. Het kan zijn dat u op een bepaald deel van de dag het beste dingen kan doen. Daar kan de agenda ook inzicht in geven. Het is belangrijk dat u vertelt aan uw collega’s en leidinggevende binnen het betaalde- of vrijwilligerswerk wat de klachten voor u inhouden t.a.v. uw mogelijkheden.

Nog belangrijker, dat men weet wat uw beperkingen zijn. Verwijs ze anders naar sites met informatie over whiplash, wanneer u het moeilijk vind zelf te dingen te vertellen. U wilt tenslotte zuinig omgaan met uw energie. Bij chronische klachten hebben teveel omgevingsprikkels binnen een betaalde baan of vrijwilligerswerk negatieve invloed op de concentratie. Dit kan heel vermoeiend zijn en klachten doen oplopen. Probeer overtollige prikkels zoveel mogelijk te vermijden. Bij een te hoge werkdruk of te veel activiteiten binnen vrijwilligerswerk ontstaat snel stress en zorgt voor toename van klachten. Probeer werkdruk of betrokkenheid bij vrijwilligerswerk op eigen te behappen peil te houden. Vergeet niet uw lichamelijke conditie op peil te houden. 

Als u denkt dat er werkplekaanpassingen nodig zijn, zoals een goede bureaustoel, verhoogde tafel/bureau, etc. overleg met bedrijf, instelling, bedrijfsarts of eventueel uw reïntegratiedeskundige. Lange reistijden van en naar het werk of vrijwilligersactiviteiten zoveel mogelijk beperken. Neem openbaar vervoer en doe de ogen dicht tijdens de reis.

Doe yoga oefeningen. Gebruik uw mobiel eventueel als wekker. Wees eerlijk als het werk of vrijwilligersactiviteiten zwaar of te zwaar zijn. Zeker bij goede collega’s in een bedrijf of in vrijwilligerswerk mag je sociaal verkeer verwachten. Wees assertief. Houd de regie in eigen hand, want u bent nog steeds de enige die precies weet hoe het met u is. Bij whiplash en assertiviteit kunt tips lezen hoe dit eventueel uit te drukken.