Home  //  Onderwerpen Whiplash en belangrijke raakvlakken  //  Auto-ongeluk/ongeval en invloed snelheid op whiplash/whiplashklachten

Auto-ongeluk/ongeval en invloed snelheid op whiplash/whiplashklachten

Auto-ongeluk en invloed snelheid op whiplash/whiplashklachten


Na een auto-ongeluk kunnen klachten divers zijn. Eén van de gevolgen kan een klachtenpatroon passend bij whiplash zijn. Whiplash de Baas wordt veel gemaild en in mails verschijnen nog wel eens de teksten:

 “Met hele hoge snelheid werd er op mij ingereden, wel 80 km per uur”
“Mijn arts zegt dat ik geen whiplash heb gehad, want beneden de 15 km per uur kan dat niet!!”
“Mijn tegenpartij zegt dat de whiplash onzin is, want u bent aan de zijkant aangereden”
“Ik heb heel erge klachten want een vrachtauto reed op mij in en ik had een kleine auto”

Studies
Er zijn studies naar gedaan en onderzoeken en tegenover elk onderzoek staat een ander onderzoek. Voor Whiplash de Baas is duidelijk dat de invloed van snelheid niet bepalend is, maar het ongeval mechanisme en hoeveel krachten/druk er op de nek is uitgeoefend tijdens het ongeval en andere variabelen. Auto, fiets, sport, thuis, op het werk, van zijkant of op de achterkant. Van de vele duizenden mensen die wij hebben ontmoet in de loop der jaren met een klachten patroon passend bij het posttraumatisch whiplashsyndroom, zijn alle varianten voorbij gekomen.

Volgens één van de bekendste onderzoekers, Prof. Dr. ir. Wismans kan in pricipe een whiplash ontstaan vanaf 8 km/u. Het is afhankelijk van meerder variabelen. O.a. de massa e de hoek waarin de nek gehouden wordt op oment van ongeval.

Een bots simulator bij een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland toonde aan dat het ontwikkelen van klachten na ene whiplash bij 5 km/u al kan. Sterker nog, uit een Canadese studie in 1989 bleek dat pas bij een snelheid van meer dan 15 km/u de auto de kracht van de botsing absorbeert. Bij snelheden beneden de 15 km/u wordt de kracht van de botsing geheel doorgegeven aan het lichaam van de inzittenden, aldus de conclusie van dat onderzoek.
“Impressies van de international whiplash conferentie in Bristol”, VRA 1998, 213.

De discussie over snelheid speelt soms een rol bij de rechter i.v.m. causaal verband en het gevolg. Whiplash de Baas staat echter voor snelheid van handelen. Snelle multidisciplinaire behandeling/begeleiding bij dit klachtenpatroon. Het leven wordt snel onderbroken bij een breed klachtenpatroon en te langzaam is er vaak goede behandeling/begeleiding. Belangrijk blijven ondertussen onderzoeken. Niet alleen naar de invloed van snelheid, maar vooral het gevolg en hoe behandelen en begeleiden we dit. En dat wij daartoe kunnen verwijzen.