Home  //  Onderwerpen Patiënt aan het woord  //  Whiplash, werken aan herstel/verbetering door zelfmanagement

Whiplash, werken aan herstel/verbetering door zelfmanagement

Whiplash en werken aan herstel/verbetering door zelfmanagement

Klachten nadat u een whiplash is overkomen stemmen tot nadenken over uw dagelijkse activiteiten/inspanningen. Gewenning in houding, manier van bewegen, het uitvoeren van activiteiten/inspanningen op uw manier kunnen herstel en verbetering in de weg staan. Whiplashklachten staan niet alleen voor verandering in gezondheid, maar voor verandering in uw ‘doen’ en ‘laten’.

Welke behandelaars u ook krijgt en hoeveel therapie u ook doorloopt:
“De meeste tijd bent u op uzelf aangewezen".
Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Bij een breed klachtenpatroon is multidisciplinaire behandeling/ begeleiding essentieel, of wel meerder behandelaars die vanuit meerdere invalshoeken u begeleiden.

Opbouw belastbaarheid
Van meet af aan is er één regel belangrijk is:
wissel rust-inspanning-rust-ontspanning-rust af en weet dat ontspanning niet altijd rust is. Bijvoorbeeld bij hevige hoofdpijn film kijken is geen optie.

U zult uw bezigheden, zowel privé en mogelijk in werk, anders moeten verdelen en uitvoeren. Uw belastbaarheid weer rustig opbouwen. Tussen 0 en 2 jaar geneest meer dan 80%. Dat geeft aan dat tijd een belangrijke factor speelt in het proces van herstel/verbetering. Spieren ontlasten i.p.v. zonder na te denken belasten en dus verantwoord belasten vereist anders denken en gedrag.

Bewegen blijft belangrijk:
http://www.beweging.tv/
Deze link zorgt voor inspiratie.
Wandelen en nordic walking zijn redelijk simpele mogelijkheden om te blijven bewegen. Bij oversteken beweeg dan vanuit de heup en beweeg de schouderpartij mee, zodat u minder vanuit de nek beweegt. Als u last heeft van duizeligheid, heeft u kans dat minder gebeurt. Zeker als u in begin last heeft van de ‘dronkenmansloop’ zoals wel eens door whiplashpatiënten wordt genoemd.

Zelfmanagement:
http://www.zelfmanagement.com/praktijkervaringen/coach-methode/
Bovenstaande link geeft u informatie

Zelfmanagement is niets anders dan goed voor u zelf zorgen. Uw beperkingen kennen en uw grenzen. Langzaam opbouwen om grenzen te verleggen. Dat is voor de whiplashpatiënt voor staat.
Daar zijn een paar richtlijnen voor nodig:
- Het oude vertrouwde loslaten
- Anders gaan denken en bewegen
- Inzicht krijgen welke activiteiten uw klachten wel/niet doen toenemen
- Een dagboek bijhouden
- Mogelijk gebruik maken van hulpmiddelen zonder afhankelijk te worden
- Spieren belasten door extra oefenen, maar geen overbelasting
- Evenwicht blijven zoeken tussen inspanning en ontspanning
- Vraag uw therapeut naar zelfmanagementprogramma’s op basis van Graded Activity
- Oefeningen doen die uw beheersing van de pijn doen toenemen

Vraag wat Graded Activity betreft info bij uw therapeut in het behandelteam.

Zelfmanagement is ook goed voorbereid gesprekken ingaan. Maak een verslag van uw klachten, dagelijkse bezigheden. Beschrijf een goede dag en ene slechte dag. Breng goed in beeld wat u wel en niet kunt. Geen eindsituatie, geen eindschikking met uw tegenpartij.
Deze link kan u helpen uw situatie in kaart te brengen:
http://www.whiplashdebaas.nl/onderwerpen/patient-aan-het-woord/291-whiplash-en-naar-de-huisarts-dokter-neuroloog-uwv-etc