Home  //  Onderwerpen Behandelaars over behandeling/begeleiding whiplash  //  Whiplash behandeling/neurofeedback

Whiplash behandeling/neurofeedback

Wat is neurofeedback?

 

Neurofeedback is een methode om de hersenen te trainen zodat mensen beter functioneren. Alles wat we doen, denken, voelen, enzovoorts wordt bepaald door onze hersenactiviteit. Bij gezonde mensen is de werking van de hersenen stabiel. De hersenen zijn actief en zenden automatisch de goede signalen uit. Maar bij mensen met whiplashklachten of klachten zoals stress, pijn, vermoeidheid of hyperactiviteit, is de hersenactiviteit ontregeld. De hersenen werken bijvoorbeeld te traag, waardoor alledaagse handelingen veel energie kosten. Hoe meer de hersenen ontregeld zijn, hoe ernstiger de klachten. Met neurofeedback kun je leren de hersenactiviteit te beïnvloeden zodat deze weer stabiel wordt. Heel belangrijk is dat er van tevoren de werking van de hersenen in kaart wordt gebracht door een QEEG en neuropsychologische testen. Het QEEG is een meting van de hersenactiviteit op meerdere plaatsen op het hoofd. QEEG staat voor een kwantitatief electro-encephalogram, meerdere grillige lijntjes die de hersenactiviteit op verschillende plaatsen van je hoofd weergeeft. De gemeten gegevens worden vervolgens in Australië wetenschappelijk geanalyseerd. Ook de ademhaling, hartslag, oogbewegingen, spierbewegingen en zweetsecretie worden gemeten.

Verder zijn er testen voor het geheugen, de reactiesnelheid, het vermogen de aandacht bij iets te houden en het vermogen meerdere dingen tegelijk te doen. Hiermee kan een deskundige zien op welke manier uw hersenen niet goed kunnen functioneren en wat ze precies moeten ‘leren’ in de training.

Bij het PELS instituut  www.pels.nl  is een laboratorium waar dat uitgevoerd wordt. De metingen duren een halve dag. Van tevoren dient u een aantal vragenlijsten in te vullen. Op basis van de resultaten wordt een behandelprotocol opgesteld voor neurofeedback. Pas met zo’n grondige meting kan er een goed behandelplan worden opgesteld.

Bij een ‘neurofeedbacksessie’ traint u uzelf om de juiste hersenactiviteit op te roepen. Om te kunnen leren hebben u en uw hersenen de juiste informatie (feedback) nodig. Als u uw hersengolven bijvoorbeeld onder een bepaald niveau weet te houden, hoort u een pianotoon. Deze pianotoon geeft aan dat het u gelukt is om de juiste hersenactiviteit te produceren. U leert op die manier langzamerhand hoe u uw hersenactiviteit kunt beïnvloeden. Een sessie duurt ongeveer drie kwartier. U “traint” daarin telkens een paar minuten om de juiste hersenactiviteit op te roepen. Tijdens een sessie heeft u tevens een gesprek met uw behandelaar. Een neurofeedbackbehandeling is maatwerk, dus het aantal sessies verschilt per persoon. Meestal worden er 10-20 sessies afgesproken. Het is mogelijk om als u alles goed beheerst het thuis te oefenen.

Ongeveer 80% van de mensen die tot nu toe in Nederland behandeld zijn, heeft er baat bij. Zij hebben meer energie, een beter geheugen, grotere concentratie, minder of geen pijn en betere (arbeid)prestaties. De resultaten zijn, op een enkele uitzondering na, blijvend. Dat komt omdat u bij neurofeedback gebruik maakt van uw eigen mogelijkheden. U programmeert zelf uw hersenen opnieuw. Het is wetenschappelijk bewezen dat hersenen in staat zijn om beter te werken als zij voorzien zijn van de juiste informatie. Uw hersenen vinden zelf de juiste balans terug, met als gevolg meer ontspanning, meer welzijn en betere prestaties.

Het PELS instituut in Amsterdam gebruikt neurofeedback als onderdeel van de begeleiding van mensen met een whiplashtrauma. Het PELS instituut biedt ook arbeidsreïntegratie, speciale lichaamsoefeningen na een whiplash, coachen, psychologie en psychodrama aan. Voor meer informatie kunt u de website www.pels.nl raadplegen. De medewerkers van het PELS instituut geven veel individuele aandacht aan de patiënten en zoeken samen met hen naar oplossingen. Dat blijkt een succesformule te zijn. Het PELS instituut stimuleert de eigeneffectiviteit en het zelfoplossend vermogen van cliënten.

De interventies behelzen self-management (Kerns, 2000), empowerment, goalsetting, feedback en bekrachtiging (Locke, 1990). Cliënten worden ondersteund in het vinden van nieuwe oplossingen voor (schijnbaar) onoplosbare problemen. Bij het stellen van doelen is het van belang om niet te grote onbereikbare doelen te stellen, maar juist iets wat binnen de eigen mogelijkheden ligt en waarvan het ‘leuk’ is om eraan te werken. Het succes kan motiveren om een volgende uitdaging aan te gaan.

Dr. J.A. Hogeweg,
directeur PELS instituut PELS instituut
Laarderhoogtweg 51
Postbus 326 1000 AH Amsterdam
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
tel 020-n 7079314 of 06-44496983 fax 084-7403554
Meer weten over het PELS instituut? Kijk op www.pels.nl

Belangrijke aspecten in het leven na een whiplash-trauma.
Wat moet u wel en wat moet u niet doen?

Hier 10 aanraders - wat goed is om te doen.
1. Blijf actief. Ga niet bij de pakken neerzitten. Zoek naar mogelijkheden.
2. Zoek de dingen waarin u plezier heeft, die nog wel kunnen
3. Doe fysieke dingen. Zorg dat u af en toe uw bloed voelt stromen. Denk aan uw conditie.
4. Neem op tijd pauzes. Maak een onderscheid tussen micro-pauzes, mini-pauzes en echte grotere pauzes
5. Schenk aandacht aan uw benen, uw voeten en de rest van uw lijf
6. Maak een lijstje van de activiteiten die u energie opleveren
7. Let op uw grenzen
8. Bedenk dat het ongeval geweest is, verleden tijd, u maakt niet opnieuw schade als u u slecht voelt en toch uw dagelijkse dingen doet.
9. Wees aardig voor uzelf. Bedenk wat aardig voor uzelf zijn betekent. Maak onderscheid tussen de korte termijn en de lange termijn.
10. Geef uzelf toestemming af en toe eens hartgrondig te klagen. Dat lucht op. Reserveer van tevoren een bepaalde tijd hiervoor en houdt u ook aan die tijd.

Hier 10 afraders - wat u beter niet kunt doen.
1. Ga niet alleen maar op de bank zitten uitrusten en wachten tot het over gaat.
2. Fixeer u niet alleen maar op uw nek of de dingen die niet meer kunnen.
3. Vergelijk uzelf niet steeds met de tijd voor het ongeluk.
4. Ga niet heel lang door als u u geweldig voelt. Op die manier werkt u een terugslag in de hand.
5. Blijf niet zoeken naar het botje dat scheef zit, de zenuw die afgeklemd wordt, de hersenbeschadiging die u misschien wel of niet heeft. Over het algemeen is er niets te vinden. Uw ‘thermostaat’ is sinds het ongeval verkeerd afgestemd, er is ontregeling, maar de onderdelen kunnen niet vervangen of gerepareerd worden. Alleen door aanpassen van uw levensstijl krijgt u de regulering van uw vegetatieve zenuwstelsel weer op orde.
6. Vergelijk uzelf niet steeds met mensen die het veel beter hebben dan u.
7. Bijt uzelf niet vast in alles wat onrechtvaardig is.
8. Wordt niet bitter.
9. Vermijd de woorden: altijd, steeds maar, nooit. Probeer preciezer uit te drukken wat u bedoelt.
10. Denk niet dat het altijd maar zo zal blijven.

Bovendien…………… Was u voordat u uitviel, iemand die altijd:
• voor iedereen klaar stond
• geen nee kon zeggen
• geen zelfzorg had
• altijd sterk was
• een “controlefreak was”
• zichzelf wegcijferde
• voor alles zich verantwoordelijk voelde en waarbij alles perfekt moest zijn ??? ... dan is het voor u extra lastig om met beperkingen in uw leven om te gaan. Het kan u veel opleveren als u aan uw manier van in het leven staan aandacht besteedt!

Meer weten over het PELS instituut? Kijk op www.pels.nl ! Dr. J.A. Hogeweg